אבחון פסיכולוגי ודידקטי – הקדמה
האבחון הפסיכולוגי והדידקטי, או בקיצור הפסיכודידקטי, הוא אבחון המשלב בין האבחון הפסיכולוגי הרגשי לבין האבחון הדידקטי הקוגניטיבי. למעשה, נוצר אבחון כפול המספק לנו תמונת מצב רחבה ומקצועית ולכן הוא יעיל יותר מאבחון שהוא דידקטי בלבד.
במאמר זה נסביר את הסיבות לביצוע אבחון מסוג זה, יתרונותיו וכיצד הוא מתבצע בפועל.
מדוע מבצעים אבחון פסיכודידקטי?
ברוב המקרים כבר בגיל צעיר צוות בית הספר או היועצת מרגישים שישנם קשיים המפריעים לילד להתרכז ולהצליח במסגרת החינוכית. הקשיים יכולים להיות רגשיים או חברתיים או שילוב של שניהם. כמו כן, לעיתים הבקשה מגיעה מצד ההורים המרגישים בקשיים, ומעוניינים להבין כיצד ניתן לעזור לילדיהם לממש את הפוטנציאל. מהן הסיבות המרכזיות לביצוע אבחון פסיכולוגי ודידקטי?
* הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה- מדובר בילדים המתקשים להתרכז במהלך יומם בבית הספר במקצועות השונים או אינם מצליחים להבין את הלימודים בשיטה המסורתית.
* קושי חברתי או רגשי- ילדים הנוטים להתפרצויות זעם, חרדות, קשיים בהתחברות וחוסר ביטחון עצמי.
* חוסר הצלחה בלימודים למרות השקעה מצד התלמיד והבנת הנלמד.
בכל המקרים מעלה, ניתן לבצע אבחון פסיכולוגי חינוכי ודידקטי שבעזרתו ניתן לגבש מסקנות ודרכי טיפול שיסייעו ויפתרו את הקשיים הלימודיים והרגשיים.
מהו אבחון פסיכולוגי ודידקטי?
אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון הנועד לספק תמונת מצב מקיפה לגבי נבדק, ילד או מבוגר, בשני שלבים. הוא יכול להתבצע באמצעות פסיכולוג ומאבחן דידקטי המדברים ביניהם לאחר מכן או באמצעות מטפל שפועל בשני הכובעים. תחילה, הנבדק מבצע מבחנים לימודיים שכליים בקריאה, כתיבה, חשבון, אנגלית ועוד. לאחר מכן הוא הוא נפגש עם פסיכולוג המבצע אבחון פסיכולוגי הבודק את יכולותיו הרגשיות, הדימוי העצמי שלו ויכולותיו החברתיות.
לעיתים מדובר במפגש אחד, אך לרוב ידרשו מספר מפגשים כדי לבצע את ההערכה הסופית. תוך כשבועיים תקבלו תשובות מפורטות עם הערכה מקיפה ומקצועית ובמידת הצורך המלצות להמשך טיפול לעתיד.
יתרונות האבחון הפסיכודידקטי
בעזרת אבחון נכון וסבלני המציע את שתי נקודות המבט, הפסיכולוגית והדידקטית, ניתן להגיע למסקנות מקצועיות שיוכלו לסייע לילד או למבוגר בהמשך התנהלותו, לתת לו כלים לפעולה ועצות שיעזרו לו להתגבר על הקשיים הניצבים בפניו. נשמח לעזור ולהסביר פרטים נוספים, פנו אלינו.